VALITUT OIREET (9)

Polven nivelrikko

Päivitetty: 20.09.2018

Polven nivelrikko eli artroosi tarkoittaa tilaa, jossa polvinivelen rustopinta vaurioituu. Tämä johtaa nivelruston ohentumiseen ja lopulta osittaiseen häviämiseen. Polven nivelrikon tarkkaa syntytapaa ei tunneta, mutta sen riskiä lisäävät mm. ikääntyminen, ylipaino sekä nivelvammat. Kyse on iän myötä yleistyvästä vaivasta: alle 45-vuotiailla polvinivelrikkoa ei esiinny juuri lainkaan, mutta sen määrä lisääntyy 55 ikävuodesta alkaen. Yli 75-vuotiaista miehistä polven nivelrikkoa sairastaa jo noin 15 % ja naisista noin 30 %.

MILLOIN HOITOON?

Itsehoidollinen

Jos polven nivelrikko aiheuttaa vain lieviä tai väliaikaisia oireita, vaivaa voi turvallisesti lievittää itsehoidolla.

Suositellaan jatkotutkimusta

Mikäli polven nivelrikon aiheuttama oireilu haittaa selvästi päivittäistä elämää, lääkärin arvio on tarpeen.

Polven nivelrikon oireet ja tutkimukset

Polven nivelrikko aiheuttaa pääoireena kipua, joka tuntuu melko paikallisesti polven alueella. Joskus kipu voi säteillä myös säären yläosaan. Aluksi kipu tuntuu lähinnä polvea rasittaessa ja helpottuu levossa, mutta myöhemmässä vaiheessa myös lepokipua (esim. öisin) voi esiintyä.

Muita polven nivelrikon oireita ovat mm. polven turvotus ja kävelyvaikeudet. Yön jäljiltä tai pitkän paikallaan olon jälkeen polvi saattaa tuntua myös jäykältä. Pitkälle edenneessä nivelrikossa portaiden käveleminen, seisomaan nouseminen ja jopa pukeutuminen voivat käydä vaikeiksi.

Polven nivelrikko diagnosoidaan yleislääkärin, fysiatrin tai ortopedin vastaanotolla. Lääkärin perustutkimukseen kuuluvat mm. liikkumiskyvyn havainnointi (kyykistyminen ja käveleminen) sekä polven tarkempi tunnustelu (nivelen liikelaajuudet, nivelrakojen tunnustelu ja nivelsiteiden napakkuus). Lisätutkimuksena on lähes aina polven röntgenkuvaus. Joskus kyseeseen voivat tulla myös magneettikuvaus eli MRI, polven tähystys tai verikokeet muiden polvivaivoja aiheuttavien syiden poissulkemiseksi.

Polven nivelrikon itsehoito ja kipulääkkeet

Lääkkeettömät hoidot ovat polven nivelrikon itsehoidon kulmakivi. Mahdollisen ylipainon vähentäminen ja tupakoinnin lopettaminen helpottavat yleensä oireita merkittävästi. Myös lihaskunnon ylläpitäminen on tärkeää. Suositeltavia liikuntalajeja ovat mm. pyöräily, uinti ja vesijuoksu. Lisäksi tuet tai apuvälineet (kuten kävelykeppi) voivat olla hyödyksi.

Joskus tarvitaan myös lääkehoitoa. Tällöin apteekista ilman reseptiä saatavat kipu- tai tulehduskipulääkkeet ovat ensisijaisia lääkkeitä. Parasetamoli on turvallisin vaihtoehto polven nivelrikon hoitoon; se sopii myös astmaatikoille ja verenohennuslääkitystä käyttäville. Mikäli parasetamoli ei yksinään riitä polvikipuun, lisänä voidaan käyttää tulehduskipulääkkeitä tabletteina (ibuprofeeni tai ketoprofeeni) tai kipugeeleinä (diklofenaakki ja piroksikaami). Tällöin on kuitenkin hyvä tarkistaa valmisteiden yhteensopivuus mahdollisten muiden lääkitysten tai perussairauksien kanssa.

Polven nivelrikon asiantuntijahoito

Jos itsehoito ei tuota tulosta, turvaudutaan eri asiantuntijoiden tarjoamaan hoitoon. Ravitsemusterapeutit pystyvät neuvomaan mahdollisen ylipainon vähentämisessä, kun taas polven kuntoutukseen apua saa mm. fysioterapeuteilta, jotka voivat ohjata nivelen liikkuvuus- ja venyttelyharjoitteita. Jotkut ovat saaneet apua myös pakkashuone- eli huippukylmähoidosta.

Tarvittaessa lääkäri voi kirjoittaa reseptillä tehokkaampia kipulääkkeitä polven nivelrikon hoitoon. Myös lääkärin polviniveleen pistämästä kortisonista tai hyaluronaattiruiskeista voi olla apua. Sen sijaan suun kautta otettavan glukosamiinin tehosta ei ole täyttä varmuutta polven nivelrikon hoidossa.

Polven tekonivelleikkaukseen voidaan turvautua, jos päivittäinen toimintakyky on selkeästi rajoittunut nivelrikon vuoksi eikä polven kipu ole hallittavissa muilla keinoin (katso tarkemmin polven tekonivelleikkaus).

Polven nivelrikon ehkäisy

Ylipaino lisää polven nivelrikon todennäköisyyttä. Tämän vuoksi ylipainon välttäminen ja kohtuullinen liikunta voivat ehkäistä polvinivelrikon syntyä. Neuvoja ylipainon välttämiseen ja sopivan liikuntamuodon löytämiseen saa mm. ravitsemusterapeuteilta, fysioterapeuteilta ja kuntosaliohjaajilta.

Niveltapaturmien ja toistuvan kyykistelyn välttäminen voivat myös ehkäistä polven nivelkulumaa. Työstä johtuvan polvinivelen kuormituksen vähentämiseen saa neuvoja omasta työterveyshuollosta esim. työfysioterapeuteilta.

Varaa aika: Mehiläinen

Avaa mehiläisen ajanvaraus

Näytä Mehiläisen ajanvaraus

Asiantuntijat

  • Muut
  • Lääkärit